برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین موسی آقاجانی


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین موسی آقاجانی

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین موسی آقاجانی

نام و نام خانوادگی:  موسی آقاجانی 
استان و مدرسه محل تدریس:  آذربایجان غربی- نقده- مدرسه امام صادق (ع)
سابقه تدریس: 15 سال 
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید
ضمن تقدیر و تشکر از زحمات اساتید عزیز که امر ضروری در جهت تدوین و بازنگری کتب حوزه را پیگیری کرده و کتابهایی در سطح یک حوزه در موضوعات مختلف تدوین کرده اند 
لازم است چند نکته بیان گردد:
1- با توجه به اینکه این کتاب برای پایه اول تدوین شده است ، طلاب پایه اول دربدو ورود ، آشنایی با برهان و منطق ندارند بهتر بود از راههای دیگربرای اثبات خدا استفاده می شد.
2- یک کتاب راهنما برای تدریس برای کتابهای کلامی ارائه گردد.
3- برای تدریس کتابهای عقاید و کلام اساتید ویژه تربیت شود
4- بهتر بود این کتاب یک ماه قبل از اجلاسیه اساتید در اختیار گذاشته می شد تا نظریات با مطالعه عمیق ارائه می شد.
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
1- نوعا کتابهای درسی در فصل اول از مفاهیم کلی بحث می کنند که این کتاب فاقد آن است 
2- نوعا در تعریفات از تعریف لفظی یا شرح الاسمی و تعریف حقیقی و ماهوی و اصطلاحی برخوردار هستند که در این کتاب تعریفات شرح الاسمی آمده و تعریفات اصطلاحی بیان نشده است شاید استدلال آورده شود که کتاب پایه اول استاد نیاز به تعریف اصطلاحی ندارد ، اتفاقا طلبه را در بایستی از اول با این تعاریف آشنا کرد تا در تحقیقات خودشان اعمال کنند.
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
از زحمات اساتید عزیز و بزرگوار کمال تشکر و قدر دانی می شود .


١٣:٢٩ - 1395/04/14    /    شماره : ٣٨٠٤٠٤    /    تعداد نمایش : ٢٧٢٢



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.