برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین بهزاد جمشیدی نسب


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین بهزاد جمشیدی نسب

مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین بهزاد جمشیدی نسب

نام و نام خانوادگی:بهزاد جمشیدی نسب  
استان و مدرسه محل تدریس:لرستان/نورآباد؛ بقیه الله (عج)
سابقه تدریس:3سال 
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
1. کتب موجود در حوزه علمیه غالبا به صورت درسنامه نمی باشد
2. درسهایی مانند قواعد فقهیه، آیات الاحکام، آشنایی با مکالمه عربی برای طلاب لازم می باشد و حال آنکه این موارد جزء کتب درسی نمی باشد.
3. در نظام جاری حوزه ورودی های سیکل، دیپلم و تحصیلات عالی دارای تفکیک نظام آموزشی نمی باشند.
4. در نظام جاری دروسی مانند تفسیر، تاریخ و غیره به صورت جنبی و بدون استاد ارائه می شود در حالیکه این دروس برای طلاب ضروری می باشد.
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
1. تغییر دروس باید کاملا کارشناسی شده و از نظرات اهل فن استفاده شود.
2. کتب باید به صورت درسنامه باشند.
3. متون باید در راستای اهداف مشخص تدوین شود.
4. استفاده بهینه از زمان و جلوگیری از اتلاف زمان
5. دروس باید کاربردی باشند و در طلاب تغییر ایجاد شود.
6. متون دروس مقاطع سیکل، دیپلم متفاوت باشد.
 


٠٨:٥٦ - 1395/03/27    /    شماره : ٣٧٩٥٧٤    /    تعداد نمایش : ٢٦٨٣



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.