برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم رودباری


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم رودباری

مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم رودباری

نام و نام خانوادگی:سید کاظم رودباری
 استان و مدرسه محل تدریس:قم؛ صدوقی2 
 
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
ظاهرا در طول تاریخ بسیاری از متون بر اساس ضرورت و هدف شکل گرفته است و اگر هدف، متحقق نشود تغییر، نتیجه چندانی نخواهد داشت و با این حساب باید پرسید آیا تغییر متون فعلی، ضرورت است یا ماندن بر آن؟
اگر اهداف تعیین شده که بسیار خوب توسط اساتید محترم عنوان شد محقق نشود شاید تغییر نکردن بهتر باشد.
با توجه به اینکه حوزه رسالت مهمی داشته و زمان به سرعت در حال سپری شدن است باید، اهداف در زمانی کوتاهتری صورت گیرد و اجرایی شدن و دیدن نتیجه تغییر متون، بیش از تغییر اهمیت دارد آیا با کثرت دروس طلاب، برای آنها تغییر متن فرقی می کند؟ خلاصه اینکه با کم کردن دروس ، دقّتی را که سابقا طلاب داشته و با همان دقتها وارد مباحث و موضوعات مختلف علمی می شدند احیا شود، فرصت برای فکر و تجزیه و تحلیل و مباحثه پیدا شود و الا صرف تغییر متن شاید خیلی تفاوتی نکند و به تعبیر دیگر زحمات فراوان برادران عزیز جزاهم الله در زنجیره‌ای دیده می‌شود و بدون آن، این زحمات دیده نخواهد شد، بلکه مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.
 
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
آنچه که برای طلبه در هر رشته‌ای لازم است فهم مطلب به صورت دقیق است، دقتی که در علوم مهمی چون فقه بسیار مهم بود و فقه شیعه بر اثر همین خصیصه دقت و مو شکافی همیشه پویا و جوان بوده است، اگر فهم درست، دقت مو شکافانه را بگیریم و روزنامه‌وار خوانی باب شود و در کنار آن صرفا مدرکی هم بیاید نخواهیم توانست میراث دار ملت صالح باشیم.
پس متن باید متنی باشد که به سهولت بفهماند و نکته سنجی را نشان دهد و طلبه را هم کلی نگر و هم جزئی نگر بار بیاورد.
به اعتقاد اینجانب در هر دانش از جمله ادبیات:
1. قواعد پرکاربرد آن علم ارائه شده و روی آن کار شود(فکر ، بحث، تجزیه و تحلیل)
2. تاریخ اجمالی آن دانش و دانشمندان و سیر تکامل آن علم به صورت موجز ارائه شود.
3. متون مختلف ادوار  آن دانش ارائه شود در حدّ کوتاه( برای آشنایی با متون مختلف)
4. ادله به نحوی بیان شود که قدرت استنباط و نهایت ارائه نظر به طلبه منتقل شود و مطلب خوانده شده را وحی منزل به حساب نیاورد علاوه بر آنکه با ارائه نظر خود، اشتیاقش بیشتر شود.
مثلا لازم نیست بخش معتنابهی از سیوطی، مغنی و امثال این کتب خوانده شود. بلکه مطالب بسیار مهم که با آمارگیری مشخص می شود  تیترها، چند قول در زمینه همان مطالب خوانده شده به نحوی که طلبه ملزم به ارائه نظر شود در پرورش فکری طلبه و رشد او بسیار مؤثر است.
خلاصه اینکه از همان ابتدا در کنار آشنایی قدرت اجتهاد را تمرین نماید. و با خواندن یک کتاب یا جزوه مثل صمدیه یا هدایه البته به صورت دقیق خواندن و کاربردی در حد زیادی از هدف تامین خواهد شد. 
 


٠٨:٠١ - 1395/04/03    /    شماره : ٣٧٩٨٩٢    /    تعداد نمایش : ٢٦٣٣



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.