برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مهدی حامد


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مهدی حامد

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مهدی حامد

نام و نام خانوادگی:مهدی حامد 
استان و مدرسه محل تدریس:زنجان/هیدج  
سابقه تدریس: 10 سال
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
1. تفحّص میدانی و بررسی میدانی از ناکارآمدی طلاب در حد مطلوب در زمینه‌ی آنچه سالیانی دراز عمرشان را صرفِ آن نموده اند صرفاً نحواً بلاغةً اصولاً فقهاً کلاماً منطقاً فلسفةً و ...ادّل دلیل علی الضروره.
2. عدم عصمت متون موجود و عدم عصمت پدید آورندگان آنها و انفتاح باب اجتهاد و علم و عدم قول به انسداد کبیراً و صغیراً
3. با اینکه اول واضع علم النحو هو الامام علی المظلوم علیه السلام بیشتر کتب متداول شیعه در حوزه ادبیات از طریق غیر شیعی تنظیم شده و جا دارد با وجود علماء فن برجسته در حوزه ادبیات بازنگری صورت یابد.
4. غیر روشمند یا فاقد روش استاندارد کلاسیک منطبق بر اصول روان شناسی تعلیم و تعلّم بودن بسیاری از کتب موجود.
5. بیشتر جزوات  و نوشتجات به صورت علمی نوشته شده اند و کتبی جهت تدریس و تعلیم نیستند.
6. وجود حرکت جوهری در عالم مستدعی تغییر جوهری در همه ابعاد. 
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
1. حفظ بل انشاء وزانت علمی برای کتب (چرا که لزوما اینطور نیست که کتب فعلی وزانت علمی مطلوب را دارا باشند).
2. عدم ملاحظه کاری و روی دربایستی های بی مورد و عملکرد بر اساس ان الله لا یستحیی من الحق
3. ثقل تغییرات پیرامون روشها و متدها و اصول آموزشی بوده باشد و زدودن مباحث زائد غیر لازم غیر ضروری و حشو .
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
تقدیر و تشکر و کمال امتنان از دست اندر کاران و طلایه داران تغییر و اصلاح کتب درسی حوزه و انشاء الله تعالی در آینده ای نه چندان دور کتب درسی دانشگاهها و مدارس غیر حوزوی.
 


٠٠:٠٢ - 1395/04/07    /    شماره : ٣٨٠٠٨٧    /    تعداد نمایش : ٢١٢٥



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.