برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین میر سلمان حسینی


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین میر سلمان حسینی

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین میر سلمان حسینی

نام و نام خانوادگی:میر سلمان حسینی
 استان و مدرسه محل تدریس:قم؛صدوقی4 
سابقه تدریس: 16 سال 
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
اصل تغییر در متن آموزش در حوزه های علمیه (بلکه در هر مجموعه آموزشی)ضروری است در حوزه علمیه مبارکه هم متون آموزشی موجود در کنار محاسن و مزایای بسیار زیادی که دارد هم از حیث شکل و هم محتوا ایراداتی دارد که در مقام آموزش و تعلیم رفع آنها الزامی می باشد (اتقان و صحت کتب آموزشی هر چه بیشتر باشد با حواشی کمتری در کلاس مواجه خواهیم شد)
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
1. عدم تسریع در تغییر متون؛ بلکه ضروری است که برای پایدار ماندن متون درسی در انتخاب متن درسی تامل شود
2. استفاده بیشتر از اساتید نقاد برای انتخاب متنی بهتر
3. بهتر است بعد از پایان هر بخش یا فصل یا هر موضوعی فایل کار به اکثر یا همه مدارس ارسال شود و اساتید آن درس موظف باشند که نظراتشان را ارائه دهند (در این صورت علاوه بر فیلتر زحمتکشان محترم در تدوین، نظرات جمعی بیشتری جمع آوری و بررسی می شود).
4. تجربه ای که تا به حال در مورد کار آقایان محترم حاصل شده در قسمت تعریب، ضعف بیشتری مشهود است(فارسی ال دار) که در این زمینه بهتر است چاره ای اندیشیده شود. 
 


٠٠:٠٨ - 1395/04/07    /    شماره : ٣٨٠٠٨٩    /    تعداد نمایش : ٢٧١٨



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.