برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر داوودی


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر داوودی

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر داوودی

نام و نام خانوادگی:علی اکبر داوودی 
 استان و مدرسه محل تدریس:گلستان/مینودشت؛ امام صادق(ع) 
 سابقه تدریس: 14 سال
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
البته از ضروریات و مهمات، تغییر متون درسی حوزه با حفظ مطالب و موارد درسی می باشد. بعنوان مثال در ضرورت تغییر اینست که در پایه اول نحو نحو در سه کتاب مجزا که هر کدام همان مطالب را تکرار کرده و موجب بی توجهی بعض طلاب و از بین رفتن زمان زیادی که بدون هیچ نفعی برای آنها داشته می شود.
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
با عنایت به تمام جوانب، عزیزان در مرکز متون باید برای هر یک از مباحثی که بعنوان علم خاص مثلا علم نحو، با استفاده از کتبی که تاکنون در حوزه علمیه تدریس می شده (که به عقیده این حقیر موجب از بین رفتن غالب انرژی طلاب و عقب ماندگی آنها می شود) کتابی جدید بصورت جداگانه با نظر شورای نویسندگان نوشته و در اختیار هر پایه برای هر سال قرار بدهند. (نمی دانم چرا حوزه خود را مقید در کتب که تاکنون مرسوم بوده محدود کرده است؟).
 
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
عزیزان همانقدر که به فکر تغییر متون درسی هستند. لطف کنند در کتب اخلاق و کتابهایی که موجب تهذیب و الگویی یک طلبه می شود، فراموش نفرمایید. 
 


١٣:٣٩ - 1395/04/07    /    شماره : ٣٨٠١٠٧    /    تعداد نمایش : ٢٦١٤



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.