برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حیدر علی راشکی قلعه نو


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حیدر علی راشکی قلعه نو

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حیدر علی راشکی قلعه نو

نام و نام خانوادگی: حیدر علی راشکی قلعه نو 
 استان و مدرسه محل تدریس: قم، مدرسه امراللهی
سابقه تدریس: سه سال در سطح1 و 5 سال در سطوح عالی 
(تدوین کتاب صرف قرآنی، معجم صرف قرآنی و درسنامه تفسیر بصورت گروهی)
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
توجه به متون گذشته و استفاده از تجربیات اساتید مجرب
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
با توجه به متون اصیل حوزه تغییرات حاصل شود
از تجربیات اساتید مجرب استفاده شود
در چاپ کتاب ها از روش های جدید استفاده شود مثلا طراحی جدید و شکیل برای کتاب و استفاده از رنگهای مختلف در چاپ
در کتب ادبیات عرب می توان از کتب آموزش و پرورش هم استفاده کرد چون بعضی از روشهای آنها برای فهم الفاظ و معانی بیشتر به فهم مطلب کمک می کند.
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
کتاب بدایه النحو کتابی حفظی می باشد و برای پایه اول مناسب نیست بیشتر بعنوان کمک درسی مناسب است . این کتاب تقریبا شبیه هدایه است که بصورت دسته بندی مطالب را بیان می کند ولی کثرت مطالب برای پایه اول ثقیل است و اگر کتابی کاربردی نوشته شود بهتر است.
در مورد تفسیر نظر بنده این است که برای آموزش طلاب باید بصورت پلکانی از مقدار کم شروع شود و بعضی از شبهات قرآنی نیز مطرح  و پاسخ داده شود . لغات با ذکر منبع عربی آن باشد. چگونگی بازگرداندن این لغات از معنای عربی به معادل فارسی که صحیحی و روان باشد و در صورت نیاز واژه سازی شود. طلاب با انواع ترجمه ها و طریقه صحیح ترجمه کردن نیز آشنا شوند. طلاب با انواع روشهای تفسیری اشنا شوند. طلاب پایه های 5و6 خودش باید با منابع اصیل تفسیری مثل مجمع البیان آشنا شود و بتواند خودش بصورت مستقیم از آن استفاده کند. آشنایی اجمالی با بعضی تفاسیر اهل سنت مثل طبری، مراغی و ... نیز خوب است.


١٣:٢٢ - 1395/04/13    /    شماره : ٣٨٠٣٦٥    /    تعداد نمایش : ٢٦٢٨



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.