برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین ماشا الله ذاکری زاده


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین ماشا الله ذاکری زاده

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین ماشا الله ذاکری زاده

نام و نام خانوادگی: ماشا الله ذاکری زاده  
استان و مدرسه محل تدریس:بوشهر – پیامبر اعظم(ص)
 سابقه تدریس: سه سال 
 
ضرورت تغییر و بازنگری درمتون درسی حوزه را بیان کنید(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید).
تناسب یادگیری علوم با شرایط زمانی و بزرگ نمایی برخی فصول و اهمیت دادن آنها و کوتاه یا گسترده کردن زمان علم آموزی علوم مختلف و به روز بودن و بصیرت علمی روحانیت می طلبد تغییری تدریجی را درمتون آموزشی با حفظ نظام کلی کار و هدف گزاری و مقطع سنجی شود 
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
تغییر باید به نحو اصلاح باشد نه حذف مگر در موارد خاص و نظر خواهی از صاحب نظران و مراجع تقلید و جمع بندی نقطه نظرات منتقدین تغییر متون طلاب سیکل طلاب دیپلم و طلاب بالاتر از دیپلم
چنانچه نکته دیگری مد نظر حضرتعالی است ، مرقوم فرمایید. 
1- آنچه ضرورت دارد سنجش زمان لازم و مفید برای یادگیری یک علم است که در طی چند مرحله باید باشدو اینکه جلوگیری شود از اتلاف وقت و ورود به جزئیات غیر ضروری مگر برای افراد خاص و در مقاطع بالاتر 
2- این تغییر متون در حوزه علمیه خواهران نیاز بسیار ضروری است .
 


١٣:١٢ - 1395/04/14    /    شماره : ٣٨٠٤٠٠    /    تعداد نمایش : ٢٥١٨



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.