برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حسین علی رنجبر


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حسین علی رنجبر

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حسین علی رنجبر

نام و نام خانوادگی: حسین علی رنجبر 
استان و مدرسه محل تدریس: سمنان – گرمسار – جواد الائمه (ع)
سابقه تدریس: 7 سال تدریس 
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید
1- در صرف ساده گاه اجرای بخشی از قواعد اعلال مربوط به بابهای ثلاثی مزید بود که در ابتدای تدریس صرف با مشکل مواجه بودیم.
2- با توجه به جمله حضرت امیر (ع) مبنی بر اینکه ادبوا اولادکم بغیر زمانکم نیاز به تغییر بدیهی است
3- استفاده از روشهای جدید با توجه به نسل جدید ، مثلا رنگها ، نموداری کردن ، و ...
4- استفاده از آیات و روایات به عنوان شاهد مثال (که در کتب قدیم از زید و عمرو ... استفاده می شود) بدیهی به نظر می رسد.
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
نباید تغییر در متون درسی باعث شود که ما طلبه را بیش از حد معطل کنیم . ما وقتی می خواهیم کالایی (مثلا پیراهن) بخریم اگر در یک مغازه از 3 تا 4 نوع لباس بخواهیم انتخاب کنیم ساده تر می توانیم انتخاب کنیم تا از بین 40 پیراهن که انتخاب مشکل می شود . هر چه نظرات گوناگون اساتید و سلایق آنها بیشتر بخواهیم اعمال کنیم کتابی درست می شود که جمع کردنش قدری سخت می شود ما قرار نیست طلبه ها را زیاد معطل کنیم . قرار است طلاب را از جنبه علوم عمومی مثل صرف و نحو به اندازه نیازشان اغنا کنیم اما نه به قیمت سالیات متمادی و طولانی.


١١:٠٤ - 1395/04/15    /    شماره : ٣٨٠٤١٥    /    تعداد نمایش : ٢٥٢٩



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.