برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین قاسم حسن نژاد


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین قاسم حسن نژاد

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین قاسم حسن نژاد

نام و نام خانوادگی: قاسم حسن نژاد 
استان و مدرسه محل تدریس: مازندران – محمود آباد- امام صادق (ع)
 
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
1- ص 42 عقاید و معارف 1 خط 5 : اگر به جای «شناخت خویش» عبارت «خود شناسی » آورده شود 
2- ص42 عقاید و معارف 1 خط 6 : این عبارت روان تر است «وی را در دست یابی به کمالات مدد می رساند » و کلمه «دست یابی» به صورت جدا نوشته می شود 
3- دلیل فطرت مقدم بر برهان نظم شود چون هم نیاز به استدلال ندارد و هرکسی آن را در می یابد ثانیا در ص61 آخر صفحه ، روایتی نقل شده که مضمون آن اینست که « اگر فطرت نبود مردم نمی توانستند خدا را بشناسند» که این روایت خود موید مقدم بودن فطرت است .
4- ص60 در ابتدای صفحه به جای کلمه «فَطَرَ» که فعل است خود کلمه «فِطرَه » آورده شود بهتر است و با معنای مصدری که در متن آمده نیز سازگار تر است . همان طوری که در برهان نظم ، کلمه «نظم» معنا شده است نه فعل آن و هکذا معنای کلمه «توحید»
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
 
پیشنهاد مهم
با سلام 
 در طرح جدید در ابتدا یک دوره عقاید و معارف بصورت مجمل برای آشنایی طلاب پایه اول آورده شده که کار خوبی است.
اما عقاید و معارف 3 که مبحث توحید و عدل است در پایه دوم قرار داده شده که اصلا مناسب این پایه نیست
زیرا اولا : بسیاری از طلاب سیکل یا دیپلم ناقص هستند که مباحث سنگین توحید و عدل برایشان سنگین است .
ثانیا: دروس پایه 2 به خودی خود (بدون عقاید ) سنگین و حجیم می باشند (سیوطی ، منطق ، صرف کاربردی و ....)
ثالثا: طلاب پایه دوم هنوز به طور کافی ، منطق نخوانده اند و با استدلال و برهان و مغالطه و .... آشنا نیستند
شاهد این مطلب اینست که بسیاری از طلاب از بحث توحید و عدل کتاب آموزش عقاید آیت الله مصباح گله دارند با این که این درس در پایه سوم خوانده می شود . و نیز بحث مذکور از کتاب بدایه المعارف.
لذا همانطوری که در طرح جدید ، سایر علوم از آسان به سخت برنامه ریزی شده است لازم است درس عقاید (مبحث توحید و عدل ) در پایان دوره عقاید ( پایه پنجم و ششم ) قرار داده شود و برای اینکه نگویند « کتاب عقاید را از انتهای شروع نموده اند » پیشنهاد می گردد اسم کتاب : از عقاید و معارف 1 یا 2 یا 3 ... به درسنامه تغییر کند مثلا به جای عقاید و معارف 1 و 2 درسنامه عقاید و معارف و به جای عقاید و معارف 3 درسنامه توحید و عدل و هکذا ... آورده شود که در این صورت به هم خوردن ترتیب مباحث اعتقادی لازم نمی آید و این کتب هرکدام کتاب مستقلی خواهند بود و فقط مباحث سبک تر در پایه پایین تر قرار داده خواهد شد . لازم به ذکر است دوره اجمالی مبحث توحید در پایه اول قرار داده شده و لذا اشکالی از جهت ترتب (نبوت و امامت و معاد ) بر توحید لازم نمی آید .
یاد آوری : اگر پیشنهاد فوق رعایت نگردد قطعا قطعا در مرحله اجرا با مشکل روبرو خواهیم شد هم برای اساتید در مقام تفهیم و هم برای طلاب در مقام یاد گیری . لذا خواهشمندیم پیشنهاد فوق را ترتییب اثر دهید.
با تشکر


٠٩:٤٣ - 1395/04/23    /    شماره : ٣٨٠٧٥٠    /    تعداد نمایش : ٢٤٦٠



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.