برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حسن رحیمی


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حسن رحیمی

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حسن رحیمی

نام و نام خانوادگی: حسن رحیمی
استان و مدرسه محل تدریس: همدان – ملایر – علی ابن ابی طالب (ع) 
سابقه تدریس: چهارده سال 
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید
1- سنگین بودن بعضی متون نسبت به پایه ها مثال منطبق برای پایه اولیها
2- مغلق بودن بعضی عبارات مثال وجوه متعدد برای حسن الوجه و ...
3- مبتلا به نبودن بعضی موضوعات مثال یکسری بحثهای لمعه مثال کفاره کشتن روباه و ... کندن حشیش و گیاه حرم و ...
4- بحثهای بسیار طولانی در بعضی کتب که سر رشته بحث را از دست استاد و شاگرد خارج می کند مثل بحث اوزان جمع مکسر ، بحث قطع رسائل و ...
5- بعضی بحثهایی که موجب زخم زبان معاندین می گردد؛ مثل بحث ارسال فحل ، بحث شکستن تخم دارای جوجه و ...
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
1- اختلافات بسیار زیاد در موضوعی و بیان قول مشهور و حذف اقوال شاذ و نادر 
2- عبارات بسیار سنگین و غیر مفید
3- مباحث سالبه به انتفاء موضوع 
4- توضیح دقیق موضوعات مشابه مثل نعت و صفت – تمییز و حال – موضوعاتی که در کتب بیان شده ولی بطور اجمال و مبهم 
5- توضیح بعضی لغات سنگین در پایین کتاب (پاورقی) به خاطر آشنا کردن طلاب با کتب لغوی همچنین برای آشنا کردن با مبانی دروس در پاورقی آدرس داده شود.
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
افرادی از طلاب پایه بالا وجود دارد که در صحیح خواندن قرآن بسیار مشکل دارند . نسبت به این امور اهمیت داده شود که بسیار مفسده خواهد داشت .
 


٢١:٢٨ - 1395/04/23    /    شماره : ٣٨٠٨٣٠    /    تعداد نمایش : ٢٧٤٢



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.