برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین روح الله ریحانی


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین روح الله ریحانی

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین روح الله ریحانی

نام و نام خانوادگی: روح الله ریحانی 
استان و مدرسه محل تدریس: تهران – دارالحکمه 
سابقه تدریس: 12 سال 
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید
ضرورت این مطلب واضح است . کتاب درسی باید با اسلوب خاص و با هدف خاص تولید شود و در صورت لزوم همه ساله بتوان در آن تجدید نظر کرد یا به کلی آن را عوض نمود.
لذا باید بزرگان حوزه توجیه شوند که این تغییرات ضروری است و تمام دروس حوزه به خصوص دروس فقه و اصول از لمعه و مکاسب گرفته تا رسائل و کفایه حتما باید تعویض شوند.
مطلب دیگر اینست که باید نیازهای عمومی و تخصصی طلاب در زمان فعلی معلوم شود و متناسب با آن کتب تالیف شوند مثلا این حجم انبوه فقه و اصول برای طلابی که رشته فقه را نمی خواهند ادامه دهند ضروری نیست و به جای آن می توان دروس بسیار مهم دیگری را به عنوان دروس عمومی معرفی کرد . بسیاری از طلاب از جواب دادن مسائل جامعه و سوالات نسل جوان عاجزند گرچه انتظار نیست همه طلاب به سطح بالایی از معارف کلامی و فلسفی و سیاسی و اجتماعی و ... برسند ولی حداقل لازم است .
حکومت اسلامی و بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی و جامعه شناسی و روان شناسی برای طلاب لازم و واجب است .
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
حتما از گروه مولفین استفاده شود و مطالب ، محتوای بالایی را در قالب حجمی اندک همراه با یادگیری آسان برای دانش پژوه ارائه دهد.
کتابها از جهت صفحه آرایی حتما زیر نظر روان شناسان و متخصصان امر صورت گیرد چون نسل جوان به ظواهر کتب توجه بسیار دارد . سعی بسیار شود در باره محتوای کتاب با بزرگان حوزه مشورت شود منظورم به خصوص دقت نظر بعضی از علماء و وقت گذاشتن برای بررسی کتب تالیف شده قبل از چاپ است .
روی مکالمه عربی تاکید شود دل انسان می سوزد که طلبه سه یا چهار سال از عمرش را ادبیات عرب بخواند ولی کمترین توانایی برای مکالمه عربی کسب نکرده باشد.
تعصب به این مطلب که راه دانشگاه را نباید برویم را کنار نهاده و موفق ترین دانشگاهها و کالج های دنیا را بررسی کنید و پس از بومی کردن ؛ راه و روشهای آنها را استفاده کنید.
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
خیلی خوشحالم که بالاخره تصمیم بر تدوین کتب جدید گرفته شده است.
نخبگان حوزه را دریابید و عنایت داشته باشید که نه هرکس که معدلش بالاست نخبه است و نه هرکه معدلش کم است از زمره نخبگان خارج است . می شناسم کسانی را که به خاطر مشکلات معدلشان کم بود ولی چنان مستعد بودند که انسان حیران می‌ماند . از خداوند موفقیت و پیشرفت شما را خواهانم .


٢١:٣٣ - 1395/04/23    /    شماره : ٣٨٠٨٣٢    /    تعداد نمایش : ٢٥٤٣



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.