برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین ولی الله فاطمی خواه


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین ولی الله فاطمی خواه

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین ولی الله فاطمی خواه

نام و نام خانوادگی: ولی الله فاطمی خواه 
استان و مدرسه محل تدریس: کهکلویه و بویر احمد - یاسوج
سابقه تدریس: 20 سال 
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید
تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه ضرورت دارد به دلایل:
1- حجیم بودن کتابها 
2- مغلق بودن و نا مانوس بودن عبارات و بعضی از کلمات 
3- ضروری نبودن بعضی از عبارات 
4- هماهنگ نبودن بعضی از مباحث با سطح دانش نوآموزان به خصوص سیکلیها
5- کاربردی نبودن بعضی از مباحث 
6- تمام شدن مباحث تا پایان سال تحصیلی 
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
در بحث صرف:
1- مباحث ابواب ثلاثی مزید غیر مشهور که هیچ کاربردی ندارد و فقط وقت طلبه را می گیرد حتی در هیچ کتب نحوی مورد استفاده قرار نمی گیرد جز دو فعل لازم آن که در مغنی باید از آن نام برد.
2- تمام مطالبی که در کادر مشکی یا خاکستری نوشته شده است هم حجم کتاب را زیاد می کند و هم از نظر روانی در نوآموز تاثیر منفی دارد حذف شود.
3- در بحث جمع مکسر بعد از نام بردن صیغه های جمع مکسر مباحث تعریفی و موارد کاربردی صیغه حجم سنگینی از کتاب را اشغال کرده که باید حذف شود.
مباحث معارف:
4- مباحث معارف به نظر می رسد برای مبتدی نیاز نباشد 
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
کتاب آداب المتعلمین که به کتاب صرف ملحق شده بود چنین برداشت می شود که اولا اخلاق برای طلبه اهمیت خاصی ندارد لذا کتاب مجزایی هم ندارد دوما متصل شدن آن به کتابی صرف چنان در روح و روان طلبه اثر منفی دارد که از همان اول می گویند من چگونه این کتاب حجیم را بخوانم.


١١:٥١ - 1395/04/15    /    شماره : ٣٨٠٤٢٢    /    تعداد نمایش : ٢٤٧٥



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.