برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حسین عوض زاده


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حسین عوض زاده

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین حسین عوض زاده

نام و نام خانوادگی: حسین عوض زاده 
 استان و مدرسه محل تدریس: کرمانشاه، مدرسه علمیه حضرت امام خمینی-ره-
سابقه تدریس: حدودا هفت سال سابقه تدریس دروس ادبیات، منطق و عقایددارم. ۵ سال در قم و ۲ سال در کرمانشاه.
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید) 
ضرورت تغییر متون جدی اسن بدلایل زیر:
. عدم تناسب کتاب ها با فهم طلاب هم از لحاظ حجم کتاب و بهم ریختگی مطالب، هم از جهت محتوا 
. عدم تناسب کتاب ها باسطح علمی طلاب
. عدم وجود کارگاهی مفید در کنار دروس
. گاهی تکرار ممل، گاهی متون مشکل، گاهی عدم کارایی مطلب علمی،گاهی با اطلاعات کم به متن علمی رفتن( مثلا از منطق شهید مطهری(ر ه) به سمت منطق مظفر(ره) رفتن).
. بعضی ازکتاب ها بصورت کتاب درسی با روش مندی منطقی نیست.
. تمرکز کردن نسبت به یک علم مثل فقه(عدم توجه به سلایق طلاب).
. طولانی بودن بعضی درس ها (مثل نحو) و نتیجه نگرفتن از آنها.
. فرعی شدن بعضی از دروس.
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
. هدفمند باشد
. انگیزه سازی کند
. سطوح علمی طلاب رعایت گردد
. از متون آسان به مشکل برود
. پژوهش محور و کارگاهی باشد
. منظم باشد و ترتیب منطقی داشته باشد
. سازمان دهی اساتید این فن
چنانچه نکته دیگری مدنظر حضرتعالی است، مرقوم فرمایید.
از زحمات همه این عزیزان متشکریم، اجرکم عندلله.
 


١١:٥٨ - 1395/04/25    /    شماره : ٣٨٠٩١٦    /    تعداد نمایش : ٢٢٦٠



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.