برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل معصومی


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل معصومی

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل معصومی

نام و نام خانوادگی:  اسماعیل معصومی

   استان و مدرسه محل تدریس:سمنان- بسطام- باقر العلوم(ع)

 سابقه تدریس: 25 سال

 

 ضرورت تغییر و بازنگری درمتون درسی حوزه را بیان کنید(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید).

امری ضروری است زیرا:

1- متون موجود قائم به فرد است . و مولفین محترم با توجه به شرائط زمانی و توانایی های شخصی تلاش خود را بکار بردند ولی کاستیهای خاص خود را دارد بنابر این متون با محوریت فکر جمعی لازم است

2- بسیاری از متون دچار گذشت زمان شده و علاوه بر ضرورت تغییر ساختار ها و موضوع بندی جدید ، حتی از نظر ادبیات ، واژه ها ، تمثیلها و ... لازم است به روز شود.

3- با توجه به گسترش فرصتهای مطالعاتی ، ابزار آموزشی ، شیوه های جدید آموزشی و در یک کلمه تغییر شرایط شیوه ها ، ابزار و تخصصی شدن موضوعات ضروری است.

 نکاتی که در تدوین متن باید رعایت شود را بیان کنید.

1-    تبیین و تهیه ساختار مطالب و موضوعات هر درس

2- رعایت اولویت و ترتیب موضوعات هر درس

3- رعایت حجم هر درس متناسب با وقت مد نظر

4- پیوستگی موضوعات دروس و سطح بندی در سطح کلان بطوری که توقف در هر سطح بی ثمر نباشد و در صورت ادامه زیربنای بعدی باشد.

5- تهیه درسنامه واحد ، آموزش ضمن تدریس در صورت لزوم ، ابزار آموزشی جدید و توجه به شیوه های نوین آموزشی .

 چنانچه نکته دیگری مد نظر حضرتعالی است ، مرقوم فرمایید.

اولا تشکر و آرزوی توفیق برای همه دست اندر کاران

ثانیا با توجه به زیر بنایی بودن این حرکت ، هر چه وقت گذاشته شود و کاستیهای کار برطرف شود ارزشمند است زیرا همانطور که تاریخ آموزش حوزه ها ثابت کرده است بعضا این متون ده ها سال و بلکه قرنها مورد استفاده قرار می گیرد لذا اگر بدون شتابزدگی و با پالایشهای مرتب و لو جزئی بتوان متون جامع و به روز و پر محتوا تهیه نمود ، اثری ماندگار در طول تاریخ خواهد بود .

سعیکم مشکور


١٢:١٥ - 1395/04/14    /    شماره : ٣٨٠٣٩٢    /    تعداد نمایش : ٢٠٦٧



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.