برخی از سیاست‌ها و اصول حاکم در مرکز تدوین منابع آموزشی 1.روان و وزین بودن متن؛ 2.زیبایی متن در محتوا و شکل؛ 3.نوآوری در متون با رعایت گفتمان ادبی کهن حوزه؛ 4.توجه به مسایل جدید و روز به‌ویژه در مباحث اعتقادی؛ 5.تغییر در متون معطوف به اصلاح و تکامل؛ 6.متوازن بودن تغییرات در شتاب و کندی؛ 7.تفکیک کتابهای دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان ؛ با رعایت تراز علمی؛ 8.در نظر گرفتن سطح متوسط طلاب در برنامه ریزی، طراحی و تدوین؛ 9.رعایت حداکثری سرفصلهای مصوب ابلاغی؛ 10.رعایت نگاه تحقیقی و روحیه پژوهشی ، روحیه اخلاقی و معنوی و نگاه تبلیغی ترویجی و اشاعه اندیشه در درون متون ، منابع و کمک درسی؛ 11.تشکیل بانک اطلاعاتی متون موجود جهت اصلاح و تکمیل آنها برای نزدیک شدن به سرفصلها در عین تولید جدید؛ 12.تاکید خاص به بهره‌مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال مختلف در دروس مختلف؛ 13.توجه و استفاده حداکثری از سنتهای حسنه حوزه؛ 14.مدنظر قرار دادن تجارب حوزه‌ای، ملی و فراملی؛ 15.مدون کردن تجارب و الگوسازی آنها؛ 16.مد نظر قرار دادن نگرانی ها و حساسیت های بزرگان در برخی متون؛ 17.اجماع نسبی نخبگانی در هر رشته؛ 18.تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید و بهره‌مندی از اساتید توانمند، با تجربه مفید و مسلط بر فرهنگ حوزه و استانداردهای تدوین متن آموزشی؛ 19.رعایت تنوع مشارب و مکاتب در گروه ها و رشته‌ها؛ 20.ترکیب«مولف یا مولفان، ناظر علمی، ارزیابان، گروه علمی، اداره استاندارد» در تولید اولیه‌ اثر؛ 21.بهره‌مندی از عقل جمعی و تشکیل سلسله نشست های نقد متون با طلاب و اساتید؛ 22.ایجاد تعامل و حلقه وصل میان کارگروه نقشه جامع رشته ای و کارگروه‌های مرکز تدوین منابع آموزشی از طریق عضویت آنها در این کارگروه ها؛ 23.شناسایی نهادهای دیگر جهت واسپاری و سفارش دادن با نظارت گروه تدوین متون در برخی موارد؛ 24.هماهنگی با مراکز دیگری حوزوی مثل حوزه خواهران، سفیران و جامعه المصطفی و غیره؛ 25.طراحی مدل راهنمای تدریس و کمک درسی برای متون آموزشی؛ 26.طراحی فرایند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل؛ 27.توجیه و بازسازی اساتید نسبت به متون جدید؛ 28.توجیه و ریل گذاری برای پذیرش و زمینه سازی برای متون جدید؛ 29.تدریجی و آزمایشی بودن کار؛ 30.اختیاری بودن نظام جدید با تشویق به فضاهای جدید.
اخبار > مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر محمدیان


  چاپ        ارسال به دوست

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر محمدیان

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر محمدیان

نام و نام خانوادگی: علی اکبر محمدیان 
استان و مدرسه محل تدریس: قزوین- امام صادق (ع)
سابقه تدریس: 2سال 
 
ضرورت تغییر و بازنگری در متون درسی حوزه را بیان کنید.(لطفا دلایل خود را ذکر فرمایید)
1- با توجه به گسترش مباحث علوم اسلامی و ضرورت پاسخ گویی به شبهات به روز دیگر نباید تمام وقت خود را در کتاب با کسی که برای مخاطبان شاید یک قرن گذشته مراجعه کرد بلکه باید به کتاب هایی که برای مخاطب روز نوشته شده مراجعه کرد گرچه منکر این نیستم که کتب حاضر نیز مفید است اما نه برای سطوح پایین بلکه بعضی از کتب متداول در حوزه برای اجتهاد است 
2- بیان پیچیده این کتب باعث بی انگیزه شدن طلاب می گردد
نکاتی که باید در تغییر متون رعایت شود را بیان کنید.
1- جامع مطالب مورد نیاز امروز و فردا باشد.
2- به مباحث علمی ای که از طرف مخالفین شبهه افکنی بیشتری صورت می گیرد بیشتر بپردازد مانند مباحث متفاوت – توحید عبادی – ولایت فقیه و ....
3- دارای متنی متوسط باشد نه به اندازه ای سخت باشد که فهم آن دچار مشکل شود نه به اندازه ای سهل و آسان گردد که دیگر نیاز به استاد محسوس نشود.


١٢:٤٢ - 1395/04/14    /    شماره : ٣٨٠٣٩٥    /    تعداد نمایش : ٢٦١٨



خروج




 

دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه


.:: قم - خیابان جمهوری - ساختمان معصومیه (س) - دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه ::.

.:: تلفن:32910970 -025 ::.